Maiseman arvo – maisemasta uutta liiketoimintaa
Maisema on matkailijalle erittäin tärkeä kokemus, mutta silti sitä on hyödynnetty matkailun voimavarana huonosti.
![Kuva. Leena Lahdenvesi-Korhonen](/uploads/_1280x853_crop_center-center_82_line/img_5518.jpg 1280w, /uploads/_2560x1706_crop_center-center_61_line/img_5518.jpg 2560w, /uploads/_640x426_crop_center-center_60_line/img_5518.jpg 640w)
Yleisesti on tiedossa, että maisema on matkailijalle erittäin tärkeä kokemus, mutta silti sitä on hyödynnetty matkailun voimavarana huonosti.
- Maiseman arvon tunnistamiseen ja sen hyödyntämiseen tarvitaan uusia ratkaisuja, toteaa Leena Lahdenvesi-Korhonen Maa ja kotitalousnaisista. Maiseman arvo- eli MAISA-hankkeella haettiin uusia, innovatiivisia sisältöjä matkailuyritysten hyödynnettäväksi ja kannustamaan maanomistajia ylläpitämään arvokkaita maisema-alueita sekä tunnistamaan maisemaan liittyviä ansaintakeinoja. Hankkeen tavoitteena oli luoda toimintamalli, jossa maisemaa paremmin tuotteistamalla voidaan kasvattaa Suomen biotalouden arvoa sekä monipuolistaa biotalouden elinkeinopohjaa. MAISA-hankkeen pilottialueita olivat Sääksmäen ja Tarttilan kulttuurimaisemat Valkeakoskella, Lehijärven kulttuurimaisemat Hattulassa sekä Hollolan kuntakeskuksen läheinen maaseutu ja Hämeenkosken alue. Pilottialueiden valinnassa painotettiin alueiden kulttuurihistoriallista monipuolisuutta, arvokkaan maisema-alueen statusta sekä olemassa olevaa yritystoimintaa.
Uusia merkityssisältöjä, uusia liiketoimintamahdollisuuksia
Uusien merkityssisältöjen, kuten näköalan, luonnon hiljaisuuden tai paikan tarinan yhdistäminen maisemaan tuo monipuolisesti liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi hyvinvointi-, maatila- ja kulttuurimatkailuun. Myös paikalliset ihmiset voivat olla osa maiseman tarinaa. Ihmisten aitous ja paikkaan sidottu identiteetti vahvistavat matkailijan kokemusta.
Maiseman ja luonnon monimuotoisuuden terveys- ja hyvinvointivaikutusten tunnistamiseen ja hyödyntämiseen liittyy vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, vaikkakin luonnon hyvinvointivaikutuksista tiedetään jo paljon. - Erilaisille matkailijasegmenteille räätälöityjen, luonnon monimuotoisuutta hyödyntävien innovatiivisten liiketoimintakonseptien kehittäminen ja testaaminen avaavat uusia ansaintamahdollisuuksia, joiden tuottamiseen meillä LAMKissa on osaamista, kertoo TKI-johtaja Kati Peltonen Lahden ammattikorkeakoulusta.
MAISA-hankkeen toteuttajina olivat Lahden ammattikorkeakoulu ja Maa- ja kotitalousnaisten keskus sekä Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaiset, ProAgria Etelä-Suomi. Hankkeen osapuolina olivat kunnat, matkailuyritykset ja maiseman omistajat. Hankkeen rahoitti Maa- ja metsätalousministeriö1.8.2018-31.12.2020 välisenä aikana.