Vastaa kyselyyn ja osallistu maaseudun matkailuyrittäjyyden kehittämiseen

2 min lukuaika

MKN Maisemapalvelut· Uutinen· Matkailu

Vallitsevat trendit ovat Timanttiset aktiviteetit osana maaseutumatkailuyritysten kasvupolkua -hankkeen keskiössä. Ylimaakunnallinen hanke antaa matkailuyrittäjille uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen. Tavoitteena on kehittää uusia, kestävästi tuotettuja luontomatkailun palveluita.

Timanttiset Kanta Hameen kuvapankki

Kasvukeskusten ulkopuolella olevat matkailuyritykset tarvitsevat selviytymiskeinoja, uudenlaisia toimintatapoja ja uusia matkailijoita houkuttelevia palvelutuotteita heikentyneessä ja uudentyyppisessä markkinatilanteessa.

- Kasvava kuluttajien kiinnostus ympäristö- ja ilmastokysymyksiin avaa uusia mahdollisuuksia maaseudun yritystoiminnalle. Aktiviteettien palvelutarjonnan avulla pystytään kehittämään matkailusta ympärivuotista ja kaventamaan sesonkien välistä kuilua, sanoo hankkeessa työskentelevä maisema-asiantuntija Hanna Eronen.

Timanttiset aktiviteetit osana maaseutumatkailuyritysten kasvupolkua -hanke toimii neljän Etelä-Suomen maakunnan alueella Kanta-Hämeessä, Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla. Ylimaakunnallinen toteutus saa aikaan vaikuttavuutta ja säästää resursseja.

Lähtemällä mukaan hankkeen toimintaan maaseudun matkailuyrittäjillä on mahdollisuus verkostoitua nykyistä laajemmin yli maakunta-, tuote- ja palvelurajojen.

- Osallistuminen hankkeen tapahtumiin antaa uusia ulottuvuuksia esimerkiksi vertaisoppimiseen ja uusien tuotteiden ideointiin ja toteutuksiin, sanoo Eronen.

Hankkeella turvataan ja kehitetään maaseudun palveluja sekä uudistetaan ja monipuolistetaan maaseutualueiden taloutta. Tavoitteena on yhteistyön ja digitalisaation kautta löytää uusia ratkaisuja maaseudun matkailuyritysten palvelutarjontaan. Pääpaino kehittämisessä on luoda uusia kestävästi tuotettuja luontopohjaisia matkailupalveluita.

Matkailulle uusia keinoja

Toiminnassa huomioidaan vallitsevat trendit, kuten hyvinvointiaktiviteettien hyöty ja luontoelämysten merkitysten ja vastuullisuusnäkökulman korostuminen kuluttajien valinnoissa. Kasvukeskusten ulkopuolella olevat matkailuyritykset tarvitsevat selviytymiskeinoja, uudenlaisia toimintatapoja ja uusia matkailijoita houkuttelevia palvelutuotteita heikentyneessä ja uudentyyppisessä markkinatilanteessa.

- Kuluttajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita ympäristö- ja ilmastokysymyksistä, mikä tuo uusia mahdollisuuksia maaseudun yritystoiminnalle, huomauttaa Eronen.

Monella tilalla pohditaan keinoja ja ideoita tilan matkailun kehittämiseen. Nämä yrittäjät ovat tervetulleita mukaan hankkeen toimintaan.

Vastaa kyselyyn

Maaseutuyrittäjille suunnatulla kyselyllä kartoitamme Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Uudenmaan maaseutuyritysten kiinnostusta osallistua Timanttiset-hankkeeseen.

Kysely on avoinna 30.11. asti. Vastaa kyselyyn tästä: https://link.webropolsurveys.c...