MKN 90 vuotta tiennäyttäjänä – ruokakasvatusta päiväkodeissa ja kouluissa
Maa- ja kotitalousnaiset ovat ratkoneet yhdessä lasten kanssa kasvisaarteen arvoitusta, olleet kavereita kasviksille, tutkineet viljan tietä ja järjestäneet sämpyläsäpinöitä sekä laittaneet biojätteen paastolle ja ruokahukan ruotuun.
Lapsissa on tulevaisuus
Maatalousnaisten konsulentit ovat kouluttaneet maaseudun naisia 1900-luvulta lähtien ruoan ja ravitsemuksen eri aihealueista. Mutta kuten sanotaan; lapsissa on tulevaisuus. Viime vuosikymmeninä maa- ja kotitalousnaiset ovat kiertäneet paljon päiväkoteja ja kouluja pitämässä lapsille ja nuorille erilaisia ruokakasvatustapahtumia aiheiden vaihdellessa muun muassa viljasta, kasviksista ja ruokahävikistä koostuviin toiminnallisiin kokonaisuuksiin. Tapahtumia ovat rahoittaneet erilaiset valtakunnalliset hankkeet, mutta myös kunnat ja paikallisyhdistyksemme ovat tarjonneet tapahtumia oman alueensa päiväkoteihin ja kouluihin.
Ruokakasvatustapahtumissa me asiantuntijat olemme saaneet heittäytyä lasten kanssa hevi-etsiviksi etsimään kasvisaarteen arvoitusta, olemme tutkineet suurennuslasilla parsakaalin nuppuja, etsineet kasvisten kadonneita värejä sekä kuunnelleet miten kaali rouskuu hampaissa. Samoin olemme saaneet tunnistaa eri viljoja, punnita aamiaismuroja ja tutkia niiden kuitu- ja sokeripitoisuuksia, sekä järjestää sämpyläsäpinöitä. Olemme myös laittaneet biojätettä paastolle ja ruokahukkaa ruotuun yhdessä lasten kanssa. Koulu ja päiväkotipäivän jälkeen lapset ovat vieneet saamaansa tietoa kotiin, ja samalla toivoneet esimerkiksi maistamaansa ja hyvältä maistunutta kyssäkaalia kotiinkin tuorepalaksi.
Tiedostavia ruokakansalaisia
Ruokakasvatustapahtumat kouluissa ja päiväkodeissa ovat mahtavia tilaisuuksia myös näin asiantuntijan näkökulmasta. Lasten into ja kiinnostus on niin aitoa ja käsinkosketeltavaa, he heittäytyvät täysillä mukaan. Ruokakasvatus lisää lasten tietoisuutta ja kiinnostusta ruokaan, sen alkuperään, ruoan valmistukseen ja kierrätykseen. Kaikkia aisteja hyödynnettäessä ruokaa tutkitaan monesta erinäkökulmasta, jolloin myös lapsen havainnointikyky kehittää, sekä sanavarasto laajenee kuvailtaessa omia huomioita ja tuntemuksia erilaisin kuvailevin sanoin.
Ruokakasvatuksen myötä lapset oppivat kiinnittämään ruokaan eri lailla huomiota, se ei ole vain omaa polttoainetta, vaan ruoka on kiinnostava ja monitahoinen asia. Ruokakasvatuksen myötä lapsista kasvaa tiedostavia ruokakansalaisia.
Olemmekin ruokakasvatustapahtumissa järjestömme alkuperäisen idean ja toiminnan alkulähteillä, viemässä oppia ja tietoutta ruuasta ja ravitsemuksesta kohderyhmälle heidän omassa ympäristössään.
Kotonakin voitte toteuttaa aistivaraista ruokakasvatusta omien lasten tai lastenlasten kanssa.
Voitte:
- laskea kuinka montaa eri väriä saatte kerättyä kasvisten, hedelmien ja marjojen kautta lautaselle päivän aikana.
- tutkia suurennuslasilla esimerkiksi parsakaalia.
- kuunnella miltä kuulostaa, kun itse syö erilaisia kasviksia tai miltä kuulostaa, kun kaveri syö.
- tuoksutella erilaisia yrttejä ja mausteita sekä miettiä miltä ne tuoksuvat tai mitä tuoksu tuo mieleen.
Lähde: Manninen, Kirsti. 2016. Omat avaimet. Maa- ja kotitalousnaisten keskus ry