Metsäkampanja vei 20 000 henkeä metsän ääreen
Mahtava marjasaalis, tuhansia halattuja puita, raivattua metsää, valloittavaa villiruokaa, tietoja, taitoja ja iloa.
Mahtava marjasaalis, tuhansia halattuja puita, raivattua metsää, valloittavaa villiruokaa, tietoja, taitoja ja iloa. Näitä kaikkea tarjosi Maa- ja kotitalousnaisten Metsästä voimaa -kampanja 2014–2015. Kaksivuotisen kampanjan aikana järjestettiin tuhat tapahtumaa, joihin osallistui liki 20 000 henkilöä.
Metsästä voimaa -kampanjan tavoitteena oli lisätä metsän ja metsän käytön arvostusta ja tarjota yhteisöllistä toimintaa. Maa- ja kotitalousnaisten yhdistykset saivat monipuolisia toimintavinkkejä kampanjan toteuttamiseen. Hauskat ja hyödylliset teemat innostivat maa- ja kotitalousnaisten lisäksi monet muut osallistumaan metsäaiheisiin tapahtumiin.
– Kampanjaan osallistuneet kuntoilivat ja rentoutuivat metsässä. Yhteisten retkien ansiosta moni vieraili paikoissa, jonne ei tavallisesti tulisi lähdettyä. Tapahtumissa saatiin voimaa yhteisöllisyydestä, kuvailee kampanjan saavutuksia järjestöpäällikkö Helena Velin Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.
Kursseilla ja retkillä opittiin metsän monipuolisuudesta
Metsän taloudelliset arvot näkyivät kampanjassa monella tapaa. Naismetsänomistajille kerrottiin metsäomaisuuden merkityksestä ja sen hoidosta. Usea yhdistys järjesti raivaussahakursseja. – Yhdistykset tutustuivat puuta käyttäviin sellu- ja paperitehtaisiin, sahoihin, energialaitoksiin sekä puuraaka-ainetta hyödyntäviin käsityöläisiin, Velin kertoo.
Suositut villivihannes-, marja-, sieni- riista- ja muut metsäruokakurssit kokosivat tuhansia ihmisiä metsän antimien ääreen. Näitä kursseja voi edelleen tilata Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskuksista.
Lisäksi kaksivuotisen kampanjan aikana laadittiin Maista metsä, löydä luonto -opas lasten kanssa retkeilyyn ja kokkailuun ja toteutettiin METSO-ohjelman tunnettuutta lisäävä hanke.
Puiden halausta ja kisailua marjojen poiminnasta
Kampanjan aikana järjestettiin kaksi tempausta. Vuonna 2014 tehtiin puunhalaamisen epävirallinen Suomen ennätys, kun yli 4 000 henkeä halasi puuta 11.6. klo 20.
Kesällä 2015 puolestaan kisailtiin marjojen poiminnasta. – Marjavuosi oli erinomainen, ja osallistujat poimivat yli 250 000 litran marjasaaliin. Niiden arvo torikaupassa oli miltei 900 000 euroa. Kilpailun voittaja Vesa Hannonen keräsi huikean 5 000 litran marjasaaliin, Helena Velin hämmästelee.
Toimintaa järjestivät Maa- ja kotitalousnaisten paikallisyhdistykset sekä Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ja piirikeskukset. Paikallisesti tehtiin yhteistyötä muun muassa metsänhoitoyhdistysten ja metsäalan yritysten kanssa.
Kampanjaa tukivat: Suomen Metsäsäätiö, Metsä Group, Stora Enso, UPM Kymmene, Eckerö Line, maa- ja metsätalousministeriö, Dansukker - Suomen Sokeri, Karelia á la carte, Plastex, Opa ja Sokos Hotels.