Hyvä ruoka, joka päivä – kestävää ruokakasvatusta kouluihin

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Ruokahankkeet

Hankkeessa ruokakasvatusta lähestytään kouluruokailun kautta: tuotetaan opettajille ajantasaista materiaalia ruoka-aiheiden opetukseen ja motivoidaan oppilaita lisäämään kouluruokailua. Tavoitteena on myös lisätä oppilaiden ja kouluhenkilöstön osallisuutta kouluruokailun suunnitteluun.

Lapsia syömässä kouluruokaa kuva Ruukku ry
Kuva: Ruukku ry
MMM logo Uusi
Hyvaruokalogo

Ruokakasvatusta kouluruokailun avulla

Ruokakasvatuksen voidaan laajasti ymmärtää olevan kaikkea ruokaan, sen tuotantoon ja syömiseen liittyvää opetusta, neuvontaa, ohjausta ja viestintää. Parhaimmillaan ruokakasvatus on laaja-alaista, eri oppiaineissa tapahtuvaa opetusta, joka käsittelee ruokaa ja ravitsemusta eri näkökulmista. Ruokakasvatuksella voidaan vaikuttaa lasten ja nuorten ruokaan liittyviin tietoihin, taitoihin ja asenteisiin. Kun oppilaat innostuvat ja oppivat ruuasta, heille kasvaa myönteinen ja tasapainoinen suhde itseensä ja ruokaan, mikä edistää terveyttä, hyvinvointia ja oppimista. Ruokakasvatus on tärkeä osa kestävyyskasvatusta: ruoka liittyy oleellisesti kaikkiin kestävyyden osa-alueisiin.

Hankkeessa ruokakasvatusta lähestytään kouluruokailun kautta, sillä se on oppilaita lähellä oleva ja konkreettinen asia, joka toistuu joka koulupäivä. Kouluruoan kautta tutustutaan ruoan reitteihin, paikallisiin ruokakulttuureihin ja -perinteisiin sekä harjoitellaan täysipainoisen aterian koostamista ja säännöllistä ateriarytmiä. Hankkeessa tuotettavat oppimateriaalit liittyvät kouluruokailuun ja sen raaka-aineisiin. Tämä motivoi myös opettajaa tarttumaan niihin, sillä oppitunneilla toteutettava ruokakasvatus voi näkyä suurempana osallistumisena kouluruokailuun ja ruoan parempana menekkinä. Oppimateriaalit ja hankkeen toiminta kannustaa tiiviiseen yhteistyöhön ruokapalveluiden kanssa sekä ottamaan kouluruokailun teemat tiiviiksi osaksi opetusta.

Tavoitteet 

Hyvä ruoka, joka päivä – kestävää ruokakasvatusta kouluihin -hankkeen tavoitteena on:

  • Tuottaa opettajille ajantasaisia, heille hyödylliseksi kokemia materiaaleja ruoka-aiheiden opetukseen
  • Lisätä oppilaiden kouluruokailuun osallistumista ja kouluruoan monipuolista syömistä
  • Lisätä oppilaiden ja kouluhenkilöstön osallisuutta kouluruokailun suunnittelussa

Hanke koostuu neljästä toimenpiteestä, joita ovat (TP1) hallinto, (TP2) oppimateriaalit (seitsemän videota ja niihin liittyvä oppimateriaali sekä viisi striimausta), (TP3)kouluvierailut eri puolilla Suomea (100 koulua) ja (TP4) viestintä ja koulutus.

Toimenpiteiden etenemistä seurataan määrällisten ja laadullisten mittareiden avulla. Määrällisiä mittareita ovat koulutuksiin, kyselyihin ja webinaareihin osallistuvien määrä, tuotetun aineiston määrä, oppimateriaalisivuilla käyneiden määrä ja viestinnän tavoittaneiden määrä. Laadullisina mittareina käytetään opettajille suunnattuja kyselyitä. Viestintää toteutetaan koko hankkeen ajan yhteistyössä hanketoimijoiden kanssa heidän kanavissaan.

Viestinnän pääkohteena koulujen henkilökunta ja välillisenä kohteena oppilaat ja heidän perheensä.

Hankkeen tuotokset julkaistaan Ruokatiedon, Ruukku ry:n ja Maa- ja kotitalousnaisten sivuilla sekä Opetushallituksen avointen oppimateriaalien sivuilla kaikkien halukkaiden hyödynnettäviksi.

Hankkeesta ja sen toimista kerrotaan hankkeen aikana webinaareissa sekä toimijoiden viestintäkanavissa.

Hanketta toteuttavat Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry ja Ruokatieto Yhdistys ry.

Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.